Hakukoneoptimointi eli SEO on prosessi, jonka tarkoituksena on saada verkkosivustosi sijoittumaan hakukoneiden, kuten Googlen hakutulossivulla mahdollisimman korkealle niillä hakusanoilla tai termeillä, joilla haluat saada näkyvyyttä. Mitä korkeammalla sivustosi näkyy hakukonetuloksissa, sitä todennäköisemmin hankit lisää liikennettä sekä kasvatat mahdollisuuksiasi saada lisää myyntiä.
On muistettava, että SEO on jatkuva prosessi hakukoneiden algoritmien sekä ihmisten hakukäyttäytymisen muuttuessa koko ajan. Tästä huolimatta hakukoneoptimointi on silti erittäin tärkeä osa niin pienten kuin suurten yrityksien digitaalisen markkinoinnin strategiaa monestakin syystä, joita avaan tässä artikkelissa - jatka siis lukemista!
Verkkosivustosi saa lisää näkyvyyttä
Mitä hyötyä verkkosivun olemassa olosta on, jos kukaan ei löydä sivustollesi? Hakukoneoptimointi on tärkeää ottaa huomioon jo heti verkkosivustoprojektin aloittamisen yhteydessä, mutta liian myöhäistä se ei sivuston rakentamisen jälkeenkään.
Verkkokokemuksista 93% alkaa hakukoneesta tarkoittaen sitä että hakukonenäkyvyys on yksi suurimmista mainostauluista joita yritykselläsi on - ja vieläpä 24/7. Nykypäivänä etsimmekin usein tietoa verkosta ennen ostopäätöksen tekemistä. Varmistaessasi että palvelusi näkyvät oikeassa paikassa oikeaan aikaan, silloin kun potentiaaliset asiakkaat etsivät tietoa ja ratkaisua ongelmiinsa, pidät huolta, että heillä on ainakin mahdollisuus löytää sivustollesi. Tämä tarkoittaa tietenkin myös sitä, että mahdollisuutesi hankkia lisää liidejä ja asiakkaita kasvavat.
Synnytät luottamusta tarjoamiasi palveluita ja tuotteita kohtaan
SEO ei pelkästään auta sinua listautumaan hakukonetuloksissa ja tuomaan lisää liikennettä sivustollesi, vaan se myös auttaa kasvattamaan asiantuntijakuvaasi omalla alallasi. Kun tuotat sisältöä, joka aidosti resonoi kohderyhmäsi kanssa, kasvattaa se luottamusta niin yritystäsi kuin tuottamiasi palveluita tai tuotteita kohtaan.
Hyödyllinen ja osuva sisältö auttaa usein myös saavuttamaan suuremman yleisön ja kasvattamaan brändisi mainetta, koska ihmiset haluavat jakaa sitä myös muille verkossa.
Ymmärrät kohderyhmääsi paremmin
Tietämällä mitä kohderyhmäsi etsii, tunnistamalla heidän kipupisteensä sekä mihin ongelmiin he hakevat ratkaisua, voit tarjota heille laadukasta, hyödyllistä ja relevanttia sisältöä ja saada näin etulyöntiaseman myös kilpailijoihisi nähden. Tämän lisäksi, kun sinulla on parempi ymmärrys kohderyhmästäsi ja sen tarpeista, auttaa se kehittämään palveluitasi ja tuotteitasi asiakkaitasi paremmin palveleviksi, joka luonnollisesti parantaa mahdollisuuksia hankkia lisää liidejä ja parantaa myyntiä.
Jos tarvitset apua hakukoneoptimoinnissa, ota yhteyttä tai lue lisää SEO-palveluista!